maanantai 18. heinäkuuta 2011

Opintojen viivästymisestä: Osa 4: Opintojen mitoittamisesta ja opintojen kuormittavuudesta

Sain Suvi Jutilalta mainion powerpoint-esityksen opintojen mitoittamisesta:
Opintojen kuormittavuus ja opintojen mitoittaminen
View more presentations from Vesa Linja-aho

Kalvot ovat kauttaaltaan mielenkiintoista luettavaa, mutta huomioni kiinnittyi seuraavaan seikkaan. Kalvolla 18 olevan tilaston mukaan vuonna 2003 opintonsa aloittaneista oli helmikuussa 2009 valmistunut:
  • 23 % ajankäytön seurantatutkimukseen osallistuneista (11/48)
  • 7 % heistä, jotka eivät osallistuneet (17/256)
  • Eli (11+17)/(48+256) = 9 prosenttia opintonsa aloittaneista valmistui viidessä ja puolessa vuodessa tai nopeammin.
Osa noista ei-valmistuneista on varmaan vaihtanut opintoalaa ja valmistuneet, mutta tuskin tuo prosentti siitä paljoa heilahtaa. Siinäpä poliitikoille taas pään raapimisen ja moralisoinnin aihetta.


Tutustu myös artikkelisarjani Opintojen viivästymisestä aikaisempiin osiin: Osa 1, Osa 2, Osa 3.

1 kommentti:

  1. Hyvää settiä. 1600hpa on kyllä varmasti monelle täysin utopistinen tavoite. Ehkä sellainen minimi, mutta varmanpäällesuoritustaso tuolla voisi onnistua, mutta jos kaipaa kunnon numeroita ja asioiden sisäistämistä oikeasti, niin kyllä sitä aikaa yleensä saa kulumaan enemmänkin. "Anna aikaa ajatella" olisi kyllä sellainen lausahdus, minkä voisi sotavasaralla takoa niiden päähän, jotka haluavat valmistuttaa opiskelijat kouluista mahdollisimman nopeasti.

    Todellisuus on aika kurja. Tentit ja harkkatöiden DL:t yleensä kasaantuvat tietyille sektoreille ja monet tentit ovat valitettavasti tyyppiä muista-asiat-ulkoa, joten kovin paljoa ennakkoon ei erinäisiä taulukoita kannata opetella muistiin.

    Lisäksi myös päivittäinen aikataulu saattaa pakkaantua. Perusopintojen jälkeen on aika normaalia, että kurssien opetustilaisuudet ovat osin päällekkäin. Erinäiset siirtymät vievät aikaa ja syödäkin pitäisi. Vartin mittaisella luentotauolla ei lounasaikaan ehdi edes linjastolle asti.

    Aikaa myös kuluu opintojen suunnitteluun yms. byrokratiaan. Vaikka opinnot olisi suunnitellut toisena vuotena todella hyvin, niin todelisuudessa suunnitelma pitää päivittää vähintään puolen vuoden välein, kun kurssit muuttuvat ja omat intressitkin saattavat hieman vaihtua.

    Opiskelijoille olisi hyvä, että tarjottaisiin joustavia suoritusmahdollisuuksia. Esimerkiksi kesällä voisi vaikka tehdä pienen erikoistyön kesätöiden sivussa, niin syksyllä jäisi aikaa tuohon ajatteluun. Tämä toki vaatii aikaa opetushenkilöstöltä ja sitä ei saa muulla kuin rahalla.

    VastaaPoista